Nettisivujen visuaalinen ilme – Miksi sillä on väliä?

värikäs läppäri

Nettisivut ovat yrityksen digitaalinen käyntikortti ja usein ensimmäinen kosketuspiste asiakkaiden kanssa. Hyvin suunniteltu ja toteutettu visuaalinen ilme voi huomattavasti parantaa käyttäjäkokemusta, lisätä sivuston houkuttelevuutta ja vahvistaa brändin viestiä. Tässä blogikirjoituksessa käsittelemme, miksi nettisivujen visuaalinen ilme on tärkeä ja miten se vaikuttaa yrityksen menestykseen.

Ajatellaan skenaariota, jossa käyt asiakkaana esimerkiksi hierojan sivulla, josta olet kuullut puskaradion kautta hyvää. Tavoitteenasi on löytää yhteystiedot, jotta voit varata ajan hierontaan. Löydät nettiselaimesta yrityksen, ja kun klikkaat sitä, sivusto vain lataa ja lataa. Vaikka aikaa olisi kulunut vain viisi sekuntia, se on jo paljon nettisivujen lataukseen hektisessä nykyajassa. Kun sivu on vihdoin ladannut, huomaat harmiksesi, ettei sivua ole tehty responsiiviseksi ja joudut tihrustamaan pieneltä puhelimen ruudulta sivua, joka on suunniteltu tietokoneella käytettäväksi. Nettisivujen käytettävyys on todella huono, ja visuaalinen ulkoasu on kuin suoraan ysäriltä. Turhaudut ja vaihdat kilpailijan nettisivuille, joilta haluamasi tiedot löytyvät sekunneissa, ja saat varattua ajan hierontaan.

Yllä kuvattu skenaario on yrityksille ja varsinkin pienyrittäjille harmillinen, koska nettisivut ovat karkottaneet maksavan asiakkaan kilpailijalle. Nettisivuihin ei ole panostettu, ja ne ovat käytettävyydeltään huonot. Nettisivut ovat nykyään monelle yritykselle ensimmäinen ja merkittävä kosketuspiste asiakkaiden kanssa.

Hyvät nettisivut puolestaan ovat ammattimaisesti tehdyt. Hyvin suunnitellut ja toteutetut nettisivut parantavat käyttäjäkokemusta ja antavat käyttäjälle hyvän ensivaikutelman yrityksestä riippumatta siitä, millä laitteella sivuja selataan.

repo creativen nettisivu mock up

Ammattimaisesti tehdyissä nettisivuissa huomioidaan nämä asiat:

Responsiivisuus ja käytettävyys
Hyvät nettisivut ovat responsiiviset, mikä tarkoittaa, että ne näyttävät ja toimivat jokaisella laitteella, olipa kyseessä läppäri, puhelin tai tabletti. Nykyään nettisivuja selataan eniten mobiililaitteilla. Sivuston käytettävyys on avainasemassa, jotta asiakkaasi löytävät sivuiltasi etsimänsä ja osaavat navigoida siellä vaivattomasti. Jos asiakkaasi joutuvat arvailemaan sivustolla, mistä löytyy mitäkin, käytettävyydessä on parantamisen varaa. Hyvä käyttäjäkokemus syntyy siitä, että sivusto on selkeä ja looginen. Näin asiakkaasi jäävät sivullesi pidemmäksi aikaa ja sitoutuvat yritykseesi. Palvelumuotoiluajattelu ja asiakkaan asemaan asettuminen nettisivujen suunnittelussa parantaa asiakaskokemusta.

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization)
Jotta yrityksesi näkyy paremmin hakukoneiden hakutuloksissa, nettisivuihin on tehtävä hakukoneoptimointia. Hyvin tehty hakukoneoptimointi tuo yritykselle asiakkaita. Hyvä hakukoneoptimointi tarkoittaa oikeiden avainsanojen miettimistä, joilla asiakkaasi etsivät yritystäsi tai tuotteitasi. Jos esimerkiksi kirjoitat Googleen ”hieroja Kuopio” ja olet asettanut avainsanaksi nämä sanat, tulee yrityksesi näkymään hakutuloksissa.
Sivustosi sisältö on kulmakivi myös hakukoneoptimoinnissa, jolla varmistetaan sisällön olevan relevanttia aiheeseen ja helposti löydettävissä hakukoneiden avulla. Sivuston nopeus vaikuttaa myös siihen, kuinka korkealla näyt hakutuloksissa.

nettisivut rakentuvat aluksi prototyypeistä.

Visuaalisuus
Nettisivujen käytettävyydessä käytiin läpi, että sivuston tulee olla looginen ja helposti navigoitavissa. Sellainen sivusto ei kuitenkaan tarkoita visuaalisesti tylsää sivua. Kaunis, näyttävä ja selkeä sivusto saa asiakkaasi viihtymään sivullasi kauemmin. Visuaalinen ilme on osa yrityksesi identiteettiä, ja se auttaa erottumaan kilpailijoistasi. Oikein toteutettu suunnittelu parantaa myös sivustosi käytettävyyttä ja latausnopeutta.

Nettisivut vaativat paljon muutakin osaamista kuin pelkkää visuaalista suunnittelua kauniille ulkokuorelle. Jos sivustoasi ei ole hakukoneoptimoitu ja sisältösi ei ole vakuuttavaa, sivusi ei näy korkealla hakutuloksissa. Myös asiakkaan kokemuksella on valtava rooli. Jos sisältösi ja sivusi eivät ole vakuuttavia ja luotettavia, asiakkaasi siirtyvät kilpailijoidesi sivuille.

Jos yrityksesi kaipaa uusia nettisivuja tai nykyiset sivut tarvitsevat päivitystä, me Repo Creativella autamme mielellämme. Tarjoamme kattavat ratkaisut, jotka yhdistävät visuaalisuuden, käytettävyyden ja hakukoneoptimoinnin – kaikki yrityksesi tarpeet huomioiden. Ota yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä nettisivut, jotka tekevät vaikutuksen!

Scroll to Top